Infografik – vad är det?

Vi på Soja arbetar med infografik. Men vad betyder det egentligen? Infografik har blivit allt populärare på nätet de senaste åren, men själva idén har egentligen funnits sedan urminnes tider. I informationssamhället ser vi dock alltfler användningsområden.

Infografik handlar om att använda visuellt berättande för att förenkla och förtydliga information. Du kan se flera exempel i din vardag. Ett klassiskt sådant är linjenät inom kollektivtrafiken – en grov förenkling jämfört med en geografisk karta, men fullt användbar för målgruppen.

Vi människor är visuella varelser. För längesedan när människan utvecklades till att bli just människan så var världen en oerhört farlig plats. Vi var varken snabbast eller starkast, hade inte vassast tänder eller längst räckvidd. Därför fick vi vara bra på andra saker. En sak som vi utvecklade var att blixtsnabbt inte bara se vad som pågår framför oss utan också analysera det, tolka situationen och förstå den. Det har vi med oss än idag.

Tänk bara när du själv passerar en vägskylt i 110 km/h, men ändå på en gång förstår inte bara vad den betyder utan också hur du ska förändra din körning i reaktion till skyltens budskap. Det är sällan som varumärken behöver kommunicera med sådan hastighet, men precis samma förmåga är en av infografikens stora styrkor. Vi är helt enkelt visuellt kodade.

Bilder är dessutom på många sätt universella. De överbryggar språk- och kulturbarriärer på ett sätt som text inte klarar av. Tror du mig inte? Titta bara på den här bilden.

Vill du också utnyttja våra visuella hjärnor för att nå fram med ditt budskap? Hör av dig till oss på Soja.