Att utveckla ett filmprojekt

Som vi tidigare berättat om i den här bloggen så producerar vi på Soja under 2016 och 2017 den animerade filmen Topp 3. Men även om vi ännu är ganska tidigt i produktionen så har vi redan hunnit jobba med filmen rätt länge. För att göra animerad film tar tid.

Hösten 2014 satte vi oss ner och tog ett snack om vad vi ville uppnå nästa år, vad vi ville lära oss mer om och vilka mål vi skulle sätta upp. Under 2014 hade vi lagt mycket krut på att vidareutbilda oss, bli spetsigare i våra kompetenser och testa nya tillvägagångssätt. Samtidigt hade vi hjälpt fantastiska uppdragsgivare att berätta spännande historier inom alla möjliga branscher och områden. Nu ville vi använda våra nya kunskaper för att sätta tänderna i något riktigt knivigt och utvecklande och samtidigt få chansen att berätta en egen historia.

Hur man finansierar film i Sverige skulle kunna en hel serie av inlägg bara det. Men som tur är hörde vi om satsningen Moving Sweden som finns till för att få fram nya historier och uttryck. Det unika med satsningen är att man finansierar nästan hela budgeten i ett svep, vilket betyder att filmskapare som vi inte fastnar i att leta pengar till sitt projekt. Utmaningen var att stödet har haft högst söktryck av alla Svenska filminstitutets stöd.

Utöver fina förutsättningar om man tar sig genom nålsögat erbjöd också Moving Sweden tydliga ramar: 30, 45 eller 60 minuter. Vi siktade in oss på 30, man ska ju inte bita av mer än man kan tugga första gången man ger sig in i ett större projekt.

Vi diskuterade tidigt ett antal förutsättningar för projektet.

  • Vi ville jobba inom samma animationsstil som vi vanligtvis gör, ett slags digital 2,5D-variant med infografiska inslag.
  • Vi ville göra något underhållande.
  • Vi ville göra något som man inte vanligtvis ser.
  • Vi ville göra något som fick tittaren att både skratta och gråta.

Manus

I mellandagarna 2014 började det första manusutkastet av Topp 3 skrivas. Att skriva ett manus är precis som de flesta skapanden en process. Vissa saker måste knådas om och om igen innan de blir precis som man tänkt sig. Ändå kände vi ganska snabbt att vi hade något som vi kände oss trygga i. En kärna i berättelsen som vi tyckte var spännande. Om kärlek i glesbygd i en tid då man förväntas vilja bort, långt bort. Men plötsligt var filmen inte längre 30 minuter utan istället 45.

Samtidigt som manuset växte fram insåg vi att vi skulle behöva producera ett smakprov ur filmen för att andra skulle förstå helt hur denna film skulle komma att se ut. Därför bestämde vi oss för att göra en pilot. Vi sökte pengar från Film i Västerbotten, det regionala resurscentra som finns i Umeå och som kanske har bäst facit av alla när det gäller att samproducera kortfilm och utveckla nya talanger. Som tur var så fick vi stöd och hjälp och därmed chansen att skapa en pilot som vi sedan kunde använda för att söka ytterligare finansiering.

Pilot

Kärt barn har många namn. Det som kallas pilot i filmvärlden kallas ibland proof of concept i andra branscher. Helt enkelt ett smakprov för att visa hur helheten kommer se ut och kännas. Vi beslöt oss för att göra filmens första ungefär två minuter som vår pilot, utfört på ett sätt som kanske inte är lika polerat som ett färdigt slutresultat men färdigt nog för att beslutsfattare ska kunna förstå vad som är den berömda grejen.

Men även om två minuter “bara” är en ungefärlig tjugoandradel av filmen så är det många beslut som plötsligt måste tas. Hur ska karaktärerna se ut? Vem ska göra rösten? Vad ska vi ha för musik? Därför kan även ett litet smakprov kännas väldigt slutgiltigt och många beslut behöver tas med fingertoppskänsla. Även om allt kan ändras senare så måste det kännas rätt och ge en tydlig bild av projektet nu på en gång.

Arbetet med piloten pågick under några hektiska veckor men kändes för det mesta rätt i magen. Vi illustrerade, animerade, skrev och skrev om, lade på musik och ljud, och så i slutet på maj 2015 kände vi oss nöjda och stolta över både pilot, manus och alla andra mindre glamourösa dokument och blanketter som behövs för att söka produktionsstöd.

Vi kommer varje månad skriva ett lite längre inlägg om produktionen av Topp 3 här i bloggen. Häng med om du vill veta mer om allt från casting, storyboard, manus och förstås den färdiga produktionen.