Casefilm – 3 tips för att lyckas bättre

Kommunikationsbranschen har alltid varit duktig på att tävla, och igårkväll presenterades nomineringarna till den svenska tävlingen Spinn. Spinn är PR-branschens årliga högtidlighet som korar de bästa kampanjerna i tolv olika kategorier. I år var det extra roligt att se listan för oss på Soja eftersom fyra olika kampanjer som vi gjort casefilmer till nominerades sammanlagt åtta gånger. All ära går förstås till personerna och byråerna som stått för kampanjen, men självklart känns det också roligt för oss. Speciellt som juryordföranden Caroline Forsshéll lyfte fram att de tävlande blivit bättre på att presentera sina bidrag i text och casefilm.

Så, hur gör man då en bra casefilm? Det allra viktigaste kan vi tyvärr inte hjälpa till med, men det är att ha något bra att presentera. Det är det dock många som har, så frågan är hur man går från det till en bra sammanfattning som hjälper andra att förstå värdet av arbetet.

3 tips för en bättre casefilm:

  1. Tänk casefilm tidigt. När man är mitt uppe i kampanjplanerandet kan det vara svårt att klämma in ännu en sak att tänka på. Men att stanna upp en snabbis och tänka på casefilmen kan spara både tid, huvudbry och pengar i ett senare tillfälle. Gör du det ökar chansen att du också kommer ihåg att:
  2. Dokumentera arbetet. Spara den där snabba, tidiga skissen, ta några foton när ni research-besöker kundens kunder, mobilfilma lite bakom kulisserna på filminspelningen. Ofta sitter man där efteråt och kommer på att det hade ju varit perfekt om vi hade bilder på det och det men då är det för sent.
  3. Döda lite älsklingar. Kom ihåg att en casefilm bäst funkar som en ingång till ert arbete. Låt fokuset ligga på grundidén, känslorna och de mäktigaste resultaten, låt alla olika snitsiga anpassningar ni gjorde och detaljerna i effektmätningen synas på andra sätt. Låt någon utomstående peka på vad som sticker ut allra mest.

En extra punkt på att göra-listan må vara det sista man vill ha, men en riktigt bra casefilm ökar chanserna för en grym kampanj att sticka ut bland andra grymma kampanjer.