EDELMAN DEPORTIVO

Unicef – the Disguised Banner

En fjärdedel av de svenska nätanvändarna använder idag någon form av ad-blocker för att slippa se reklam som de uppfattar som tröttsam och tråkig. Men vad innebär det för budskapen som verkligen måste nå fram?

En trojansk banner

Vanligtvis är trojan ett hemskt virus när man använder ordet i nätsammanhang, men det gamla antika tricket använde Edelman Deportivo när de fick uppdrag att skapa intresse kring Unicefs arbete. De utvecklade i samarbete med Dagens Nyheter en reklambanner som av ad-blockers inte registreras som reklam. På så sätt nådde de ut till en målgrupp som aktivt valt bort reklam, och fick fantastiska resultat.

Vårt uppdrag var att sammanfatta kampanjen i en casefilm, i tätt samarbete med arbetsgruppen på Edelman Deportivo. Kampanjen belönades med två Guldäggs-nomineringar.

PRODUCERAD AV

Soja

ARBETSGRUPP

Simon Österhof
Projektledare och manusförfattare

Sofie Edvardsson
AD & Illustratör

Jakob Nyström
Motion designer

Patrik Öberg
Ljuddesigner

PUBLICERAD

2016