Från idé till succé – sex steg till animerad film

Vill du använda animerad film för att nå ut med ditt budskap? Kul, tycker vi! Här på Soja har vi utvecklat en effektiv produktionsprocess som ser till så att slutresultatet blir så bra som möjligt. Dessutom ger den både dig och oss en smidig resa på väg dit. Voilà: Sojas sex steg till animerad film!

Steg 1: Samla information
Allra först samlar vi tillsammans in den information som behövs för att starta upp produktionen. Vi kommer överens om allt från mål och syfte, målgrupp, visningskanaler och vad filmen ska skapa för förändring. I det här steget går vi också igenom er grafiska profil, eventuell röst och annat som påverkar produktionen.

Steg 2: Skapa manus
Sen skriver vi ett speakermanus. Det är alltså en skriven version av hela filmen och en första ritning till er film. Här ser vi till att både få med den information som behövs, och att hitta den ton och känsla som behövs för att informationen ska nå fram och in.

Steg 3: Göra bildmanus
När vi har ett godkänt speakermanus är det dags att göra bildmanus, eller storyboard som det också kallas. Bildmanuset är alltså en stillastående version av er film – ungefär som ritningen för ditt drömhus!

Steg 4: Sätta stil och manér
Hur ska just er film se ut? Utifrån er grafiska profil tar vi fram en eller flera stillastående bilder ur filmen. Har ni redan ett manér? Då sätter vi ihop filmens manér utifrån ert befintliga material, så klart.

Steg 5: Skapa grafik och animera
När planeringen är gjord och förarbetet godkänt är det dags för själva produktionen. Nu tar vi fram alla illustrationer som behövs enligt bildmanuset, och animerar på det sätt vi tillsammans bestämt. Det du möter på andra sidan är ett animationsutkast – en första version av filmen.

Steg 6: Fixa de små detaljerna
Animationsutkast behöver ofta lite puts här och där för att allt ska bli så bra som möjligt. I det här steget lägger vi också på eventuell ljuddesign och musik, undertextningar, gör ut alternativa språkversioner, och alla andra anpassningar som vi tillsammans kommit överens om.

Sen är vi klara!

Och hur brukar det bli då? Allra bäst blir det om vi jobbar tillsammans, nyfiket och hållbart. Då brukar vi landa så här:

Film om PTSD för Rädda barnen
Fler och fler unga i Sverige lider av post-traumatiskt stressyndrom. Men det är svårt att få diagnos och rätt hjälp. Tillsammans med Rädda barnen producerade vi en informationsfilm om diagnosen PTSD och hur det är att lida av syndromet.

Hållbara investeringar i solenergi för Trine 
Trine låter sina kunder investera i hållbar solenergi i utvecklingsländer. Vår utmaning var att skapa en film om hållbar solenergi som engagerar målgruppen, gör dem intresserade av att veta mer och skapa förståelse för att det handlar om en investeringsmöjlighet, inte välgörenhet.

Film om hållbara förpackningar för Stora Enso
Stora Enso kan förpackningar. De skapar framtidens förpackningar redan idag, och jobbar hela tiden för att kunna leverera både smartare och mer hållbara lösningar. Tillsammans med McCann gjorde vi en säljfilm om Stora Ensos erbjudande inom corrugated board. Ett svårt ord för något väldigt enkelt: en hållbar förpackning.

Här kan du se fler av våra tidigare samarbeten. Eller är du redo att göra film? Kontakta oss så ses vi!

Send this to a friend