Tre tips till dig som ska beställa animerad film

Funderar du på att beställa animerad film för att nå ut med ditt budskap? Oavsett om du jobbar inom det offentliga och måste förhålla dig till LoU, eller om du är på kund- eller byråsidan så finns ett par saker väl värda att ha koll på. För bättre beställningar ger helt enkelt bättre filmer!

Du som läser det här kanske tidigare har beställt filmad film. När du nu ska ge dig in i animationens värld så kommer du märka att det inte är samma saker som påverkar priset. Utmaningen med just animation är att det är en samling av olika tekniker och tillvägagångssätt.

Men i båda fallen behöver du svara på samma fråga allra först: vad ska filmen göra? Ska den inspirera till en mer hållbar livsstil, informera om hur din tjänst fungerar eller utbilda dina medarbetare i ett nytt verktyg? Eftersom målet kommer att vara både hjärta och hjärna i alla faser, och avgöra vilka prioriteringar vi ska göra längre fram, så måste det vara kristallklart.

Om det här känns krångligt – kontakta oss gärna så hjälper vi dig gärna att bena ut och komma framåt.

Kommit vidare? Då är det dags för tre enkla tips som kommer ge dig ett bättre urval, en smidigare process och ett resultat som är strået vassare än konkurrenternas:

1. Sätt en budget före
Du vill självklart veta vad produktionen ska kosta, så du frågar tre olika leverantörer om offert. Eller hur? Nej, gör det omvända istället: Ta fram en budget och vänd dig till utvalda leverantörer med den. Då kan du utvärdera på kreativitet och kvalitet, istället för att få helt olika lösningar som bara går att jämföra på pris.

2. Tänk på processen
Det är lätt att fästa blicken för tydligt på målet – den färdiga filmen. Men vägen dit då? Både stora och små projekt blir härligare och bättre med en smidig process. Fråga leverantörerna hur deras process ser ut och hur ni tillsammans kommer att jobba för att nå målen.

3. Haka inte upp dig på detaljer
Det är lätt att låsa sig vid krav på längd, format och stil. Lägg istället krut på vad du vill att filmen ska göra och vilka du vill . Detaljerna löser du bäst tillsammans med din valda samarbetspartner. Vips kanske din idé om två minuter informationsfilm landar i fyra korta snuttar till Instagram.

Känns det ändå som att det är mycket att tänka på? Hör gärna av dig till oss så svarar vi på dina frågor.

Lycka till!

Send this to a friend