EDELMAN DEPORTIVO
Unicef – the Disguised Banner
En fjärdedel av de svenska nätanvändarna använder idag någon form av ad-blocker för att slippa se reklam som de uppfattar som tröttsam och tråkig. Men vad innebär det för budskapen som verkligen måste nå fram?
En trojansk banner
Vanligtvis är trojan ett hemskt virus när man använder ordet i nätsammanhang, men det gamla antika tricket använde Edelman Deportivo när de fick uppdrag att skapa intresse kring Unicefs arbete. De utvecklade i samarbete med Dagens Nyheter en reklambanner som av ad-blockers inte registreras som reklam. På så sätt nådde de ut till en målgrupp som aktivt valt bort reklam, och fick fantastiska resultat.
Vårt uppdrag var att sammanfatta kampanjen i en casefilm, i tätt samarbete med arbetsgruppen på Edelman Deportivo. Kampanjen belönades med två Guldäggs-nomineringar.
PRODUCERAD AV
Soja
ARBETSGRUPP
Simon Österhof
Projektledare och manusförfattare
Sofie Edvardsson
AD & Illustratör
Jakob Nyström
Motion designer
Patrik Öberg
Ljuddesigner
PUBLICERAD
2016